środa, 7 lipca 2010

Role

Oto gotowe modele ról do Pakistanu 2060. Zastrzegam, że nie ma obowiązku korzystania z nich i jeśli ktoś ma ochotę stworzyć inną postać, nie będzie najmniejszego problemu. Jednakże, taką postać trzeba będzie spisać wcześniej, nie przed samą sesją. Wyjątkiem jest Molu, który zna dobrze GURPS.

Do dyspozycji macie następujące role: Góral, Technik, Wierny, Netrunner. Ponadto możecie rozważyć rolę Emigranta, choć nie rozpisałem jej dokładnie, przynajmniej na razie. Role są bardzo ogólne i można je łatwo modyfikować. Góral i Technik są po prostu proponowanymi reprezentantami wsi i miasta. Jeżeli ktoś z was ma ochotę zagrać wieśniakiem z nizin żyjącym np. na śmietniskach Indusu albo palaczem haszyszu z pustynnej Quetta, nie będzie problemu. Wystarczy podmienić z zestawu dwie czy trzy umiejętności.

Góral
Himalaje zajmują wielką część Pakistanu, setki kilometrów wysokich szczytów, przełęczy, dolin, przesmyków. Niewielkie wioski i miasteczka pokrywają górskie stoki jak ptaki obsiadające korony drzew. Są niezmiernie liczne, choć wiele z nich ledwie można znaleźć i ciężko się do nich dostać. Himalajscy górale to zazwyczaj ludzie wychowani w trudnych warunkach, wolni, głęboko wierzący, szczęśliwi i prości. Z reguły dorastając w niewielkim kontakcie ze światem, konserwują skarb kultury Pakistanu oraz wszystkie blaski i cienie swojej religii. Jako że dostęp do broni palnej w tym niemożliwym do kontroli miejscu jest od stulecia wprost powszechny, wielu z nich jest znakomitymi strzelcami. Gracz, który zdecyduje się grać góralem, rzuca k6 na broń niezależnie od swojego majątku. 1 - strzelba, 2- moździerz, 3- pistolet, wynik 4-6 – kałasznikow, przy czym 6 to dodatkowo 2k6 granatów.

Code of Honor: Islam -10 punktów
Allies (30 + k20 krewniaków z rodzinnych stron/ 3k6 co sesję, jeśli 9 i mniej – któryś z nich może się pojawić) +30 punktów
Technology Level (-1) -5 punktów
Wealth (-1) -15 punktów (k3x100$ na start)

Umiejętności podstawowe (postać musi je mieć na poziomie co najmniej 0):
Area Knowledge: Himalays (1hex), Brawling, Climbing, Hiking, Naturalist, Missile Weapon (2), Survival

Jeżeli komuś to nie wystarczy, inne umiejętności dla górala można wziąć z następującej listy (ale tylko jedną z nich można wziąć na poziomie wyższym niż 0): Animal Handling, Camouflage, First Aid, Holdout, Jumping, Mechanic, Merchant, Riding (horse), Scrounging, Stealth, Tracking, Traps, Thrown Weapon.

Technik
Mieszkańcy pakistańskich miast podejmują często wiele prac, by utrzymać się przy życiu. Handlarz może być jednocześnie mechanikiem oraz recepcjonistą w hotelu, a opiekun kawiarenki internetowej naganiaczem klientów do innych sklepów oraz sprzedawcą książek. Większość Pakistańczyków, niezależnie od podejmowanego zawodu, zna się na reperacji uszkodzonego sprzętu – poczynając od komputerów po samochody i motocykle. Niektórzy jednak są w tym naprawdę świetni i potrafią robić „cuda” – nazwijmy ich technikami. Poza wyuczonymi talentami są doświadczonymi szczurami miejskimi, znają odpowiednich ludzi i właściwe miejsca, co oznacza czasem kontakty ze światem przestępczym – na różnym stopniu. Ich religijność może być mniej rygorystyczna, toteż mniejsze wyrzuty sumienia...

Code of Honor: Islam -5 punktów (niekonieczne)
Contacts: Bussiness, Military, Police, Street – do rozdziału 4,3,2 i 1 punkt (łącznie 10)
Cybernetics: specjalne: po prostu może mieć dowolne wszczepy (nie tylko procesor neuralny) na początku gry – kupowane za punkty LUB kasę.
Wealth 0 (co oznacza 5+k3 x1000$)

Umiejętności podstawowe:
Computer Operation, Electronic Repair, Streetwise, Fast Talk, Mechanic, Merchant, Scrounging, Vehicle

Pozostałe dostępne umiejętności:
Area Knowledge: Islamabad (1 hex), Brawling, Computer Programming, Computer Hacking, Cyberdeck Operation, Electronic Operation, Forgery, First Aid, Physician, Engineer, Explosives, Holdout, Intimidation, Lockpicking, Missile Weapon (max 2), Survival, Search, Shadowing

Wierny (rola tylko dla mężczyzn)
Wierny to tradycyjnie wykształcony i wychowany Pakistańczyk. Skończył madrasę i może mieć rozmaite talenty oraz szeroką wiedzę, ale nade wszystko głęboką znajomość Koranu. Może być mieszkańcem wsi lub miasta, pielgrzymem, żebrakiem, ale też dziennikarzem, czy wykwalifikowanym pracownikiem jakiejś nowoczesnej korporacji. W państwie takim jak Pakistan, gdzie religia pełni znaczną rolę, a życie ludzi jest jej (zwykle dobrowolnie) całkiem podporządkowane, dobrze jest usłyszeć z ust wykształconego muzułmanina potwierdzenie tej wielkiej i jedynej prawdy, że Allah jest wielki, a Mahomet jest jego prorokiem.

Alphabetism +10 punktów
Code of Honor: Islam -10 punktów
Sense of duty: Islam -10 punktów
Status (1) +5 punktów
Wealth: max 0

Podstawowe umiejętności:
Acting, Computer Operation, Holdout, Public Speaking, Fast Talk, Intimidation, Humanities: Theology, Missile Weapon

Umiejętności dodatkowe:
Computer Programming, Computer Hacking, Cyberdeck Operation, Disguise, Carousing, Camouflage, Brawling, Hiking, Leadership, Observation, Vehicle, Streetwise, Savoire-vivre, Smuggling, First Aid, Physician, Humanities, Social and Natural Sciences, Scrounging, Research, Writing.

Netrunner
W roku 2060 korzystanie z sieci jest powszechne tak samo, jak w każdym innym cywilizowanym kraju świata. Wbrew pozorom rola netrunnera nie zawiera w sobie niczego unikatowego – w zasadzie korzystać z sieci w taki sam sposób, jak on (czyli wchodząc do cyberprzestrzeni) może każdy, kto ma procesor neuralny i umiejętność hackingu. Trudno zawęzić tę rolę i zresztą byłoby błędem sprowadzanie jej do jednej wizji. Mogą to być przestępcy, bogaci pracownicy korporacji lub religijnych sekt, pobożni muzułmanie, palacze haszyszu, erotomani itd. Jutro postaram się zamieścić dodatkowy wpis poświęcony cyberprzestrzeni i jej „mechanice” - pokrótce powiem teraz tylko tyle, że nie jest to tylko i wyłącznie dzicz dla „kowbojów sieci” ale rzecz powszechna, w której pracuje i przebywa mnóstwo ludzi. Rolę netrunnera można więc łączyć z inną (podmieniając umiejętności - w ilości podług uznania gracza), bądź zagrać prawdziwym cyberprzestrzennym ortodoksem, korzystającym wyłącznie z zestawu umiejętności proponowanego poniżej.

Cybernetics: jeden dowolny wszczep poza procesorem neuralnym dostępny za punkty
Wealth 0

Podstawowe umiejętności
Cyberdeck Operation, Computer Programming, Hacking, Electronic Operation, Navigation: Cyberspace, Scrounging, First Aid, Research

Umiejętności dodatkowe
Electronic Repair, Engineer, Mathematics, Physics, Mechanic, Vehicle, Missile Weapon, Photography, Observation, Area Knowledge: cyberspace

Oczywiście, są to role typowe dla Pakistańczyków wychowanych w swojej ojczyźnie. Jak ktoś ma ochotę, może zagrać migrantem (np. Chińczykiem), fanatykiem religijnym, terrorystą, działaczem na rzecz równouprawnienia kobiet itd.

Dodatkowe uwagi
1.Wszystkie kobiety w Pakistanie mają status -2. (ale za to dodatkowe 10 punktów)
2. Ze względu na liberalne tendencje niektórych środowisk, w Islamabadzie, gdzie rozpoczniemy grę, status kobiet polepsza się o 1.
3.Wszystkie postaci mają na poziomie native język pesztu, natomiast pierwszym językiem obcym, który mogą wziąć, jest urdu (dopiero potem np. angielski).
4.Uwaga: Alfabetyzm jest zaletą za 10 punktów!
5. Każdy otrzymuje 70 punktów na postać
6. Wyślijcie sobie mailem albo zapiszcie tu w komentarzach decyzję, kim zamierzacie grać. Chodzi o to, żeby powstała w miarę zgrana grupa.
7. Allah jest miłością.

Wkrótce zamieszczę dodatkowy wpis poświęcony cyberprzestrzeni i programom komputerowym. Napiszę też może parę słów o wszczepach, ale nie zamierzam się rozpisywać. Chodzi głównie o istnienie czegoś takiego jak procesor neuralny, a odcinanie kończyn i temu podobne idee nie mają w tej grze miejsca.

2 komentarze:

Morgenes pisze...

Chciałbym zagrać góralem - poleciłbyś jakąś stronę o Islamie?

Tajemniczy Pan C pisze...

W Islamie sunnickim nie ma duchowieństwa, więc w zasadzie niczego nie musicie czytać. Jak weźmiesz sobie advantage: voice, to możesz być nawet muezinem ;)

Jak masz ochotę, wejdź na wikipedię i rzuć okiem na 5 filarów Islamu, tyle wystarczy. Rdzeń religii jest w zasadzie taki sam, jak u chrześcijan. Miłość i tak dalej.

PS. Kończę ciekawą książkę i do pojutrza chyba nie będzie żadnego dodatkowego wpisu.